Υπάρχει περίπτωση το ChatGPT (ή κάποιο ανάλογο app) να «πάρει» τη δουλειά των marketer;

   Χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά

Δεν σας λέμε κάτι νέο, το chatGPT έχει σηκώσει θύελλες, όπως άλλωστε και άλλες AI εφαρμογές. Στις θύελλες που έχουν σηκωθεί περιλαμβάνονται:

  • θέματα ηθικής (κατά πόσο είναι σωστό να το χρησιμοποιούμε και να λέμε ότι η δουλειά που παράγει είναι δική μας),
  • θέματα επαγγελματικής βιωσιμότητας (οι επαγγελματίες του marketing [και όχι μόνο] φοβούνται ότι θα χάσουν τη δουλειά τους),
  • θέματα κυβερνοασφάλειας (η εφαρμογή θα μπορεί να δημιουργήσει αξιόπιστα phishing emails και όχι τα ανορθόγραφα από τη Νιγηρία ή να στήσει fake λογαριασμούς στα social media),
  • θέματα εξαπάτησης σε διπλωματικές εργασίες (εντάξει, αυτό δεν αφορά τους marketers),
  • θέματα αξιοπιστίας περιεχομένου (ως προς την ορθότητα των πληροφοριών) και τέλος,
  • θέματα αθέμιτης συγκέντρωσης ισχύος (και ευθύνης) σε μία μόνο εταιρεία.

Σε αυτό το άρθρο ωστόσο θα εστιάσουμε στο θέμα που μας αφορά, δηλαδή στο αν είναι πιθανό οι marketers να χάσουν τη δουλειά τους λόγω του Chat GPT (άλλωστε marketers είμαστε και αυτό μάς καίει).

Τι θα γίνει δηλαδή στην περίπτωση που η τεχνολογία φτάσει ή ξεπεράσει στο επίπεδο να κάνει τη δουλειά μας καλύτερα από εμάς;

Είμαστε προετοιμασμένοι για αλλαγή καριέρας;

Πότε μπορεί να φτάσουμε σε αυτό το σημείο;

Αυτές και άλλες ερωτήσεις περνούν από το μυαλό των επαγγελματιών που απασχολούνται στον ευρύτερο κλάδο του marketing, και πιο συγκεκριμένα των social media manager, των δημιουργών περιεχομένου, των copywriters, των γραφιστών, των αναλυτών δεδομένων, των SEO expert, των website developer και ας μην συνεχίσω άλλο…

Ησυχάστε, θα γίνει αλλά όχι στο ορατό μέλλον. Εξ’ άλλου και άλλα επαγγέλματα έχουν αυτοματοποιηθεί αλλά οι επαγγελματίες υπάρχουν. Πάρτε για παράδειγμα τους χειρουργούς ή τους πιλότους.

Η τεχνολογία ήρθε για μας βοηθήσει να γίνουμε αποτελεσματικότεροι και όχι για να μας στείλει στη σύνταξη πριν την ώρα μας.

Θέλετε να δούμε τις εξελίξεις ανά επάγγελμα;

SEO

Κατ΄αρχάς σε ότι αφορά το SEO οι συνεχείς αλλαγές στο τοπίο αποτελούν κανόνα, οπότε η προοπτική της χρήσης του ChatGPT για τη δουλειά του SEO (έρευνα για λέξεις-κλειδιά, σύνταξη αναφορών, σχεδιασμό περιεχομένου) είναι παραπάνω από σίγουρη. Το SEO όμως έχει πολλή δημιουργία μέσα του για να μπορεί να γίνει μόνο από τη μηχανή. Και μόνο η χάραξη της στρατηγικής αρκεί να για είναι απαραίτητη η ανθρώπινη ματιά και γνώση.

Ας μην ξεχνάμε ότι οι μηχανές (και οι εφαρμογές) για να φτάσουν στο σημείο να βοηθούν αποτελεσματικά τον άνθρωπο, πρέπει να εκπαιδευτούν. Και ποιοι εκπαιδεύουν τις μηχανές; Πολύ σωστά, οι άνθρωποι. Και οι άνθρωποι χρειάζονται πολύ χρόνο για να καταφέρουν να εκπαιδεύσουν τις μηχανές.

Το καλύτερο σας το αφήνουμε για το τέλος: η Google (μέχρι στιγμής) δεν αποδέχεται το περιεχόμενο που παράγεται από εφαρμογές (παραβιάζει τις οδηγίες της και ανιχνεύεται από τους αλγορίθμους [όχι πάντα με επιτυχία βέβαια]).

Προγραμματιστές

Εδώ τα πράγματα είναι λίγο πιο σκούρα. Το ChatGTP μάς έδειξε ήδη τις δυνατότητές του στο να γράψει ή να διορθώσει κώδικα. Όχι όμως πολύπλοκο κώδικα. Αυτός εξακολουθεί να παραμένει δουλειά των ανθρώπων.

Οπότε ναι, η δουλειά των προγραμματιστών, ειδικά των νεοεισερχόμενων στη δουλειά θα επηρεαστεί αλλά σίγουρα δεν θα εκλείψει. Αυτό που μας έχει διδάξει η αλματώδης εξέλιξη της τεχνολογίας όλα αυτά τα χρόνια είναι ότι για κάθε θέση που κλείνει κάποια άλλη ανοίγει.

Με λίγη παραπάνω εκπαίδευση και ανοιχτή οπτική, οι προγραμματιστές θα είναι για αρκετά χρόνια ακόμα κοντά μας.

Οι ειδικοί της διαφήμισης PPC

Αυτή η κατηγορία επαγγελματιών μπορεί να κοιμάται ήσυχη. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ήδη μέσα στο χωράφι τους. Όλες οι πλατφόρμες διαφήμισης χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη (AI) για να αφαιρέσουν δουλειά από τους marketers (π.χ. για το bidding ή για την παραγωγή αποτελεσμάτων). Και όσο και αν αυξηθεί η συνεισφορά της AI για την περαιτέρω αυτοματοποίηση της διαδικασίας, υπάρχει ένα πράγμα που η AI δεν μπορεί να κάνει. Και αυτό είναι να κρατήσει το τιμόνι, να χαράξει την στρατηγική και να κατανοήσει τους πελάτες και τις αξίες της μάρκας. Εκεί θα χρειάζεται πάντα ένας άνθρωπος.

Δημιουργοί περιεχομένου

Λίγο πιο δύσκολα τα πράγματα για τους δημιουργούς περιεχομένου για αυτό θα τους χωρίσουμε σε δύο κατηγορίες.

Στην πρώτη κατηγορία συμπεριλαμβάνονται όσοι καταπιάνονται με δημιουργική γραφή και στη δεύτερη αυτοί που γράφουν πιο διαδικαστικά κείμενα.

Οι πρώτοι λοιπόν, λόγω της δημιουργικότητας, της πρωτοτυπίας και του συναισθήματος που απαιτεί η δουλειά τους μάλλον θα ξεπερνούν τις μηχανές. Εξ’ άλλου το συναίσθημα είναι κάτι που η μηχανή δεν μπορεί να «βγάλει» αποτελεσματικά.

Οι δεύτεροι ίσως χρειαστεί να αλλάξουν επάγγελμα. Δουλειές όπως οι περιγραφές προϊόντων, διαφημιστικά κείμενα, περιλήψεις και άλλες παρεμφερείς μπορούν να γίνονται πολύ αποτελεσματικά από τη μηχανή. Οπότε αν ανήκετε στη δεύτερη κατηγορία, αναζητήστε εναλλακτικές. Δεν τις χρειάζεστε άμεσα αλλά ψαχτείτε λίγο…

Επαγγελματίες των πωλήσεων (αυτοί είναι λίγο εκτός marketing αλλά είναι φίλοι και συνεργάτες)

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει ήδη βάλει και εδώ το χεράκι της αυτοματοποιώντας τη διαδικασία της πώλησης κάτι που όλοι ζούμε με τα big data. Τα αγοραστικά μας δεδομένα συλλέγονται και αναλύονται για να μετατραπούν σε προβλέψεις τζίρου. Δεν είναι καινούριο, συμβαίνει εδώ και χρόνια. Αλλά το επάγγελμα δεν φαίνεται να κινδυνεύει. Θα το σώσει η νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων η οποία σε όλο τον (δυτικό) κόσμο περιορίζει τις δυνατότητες των επιχειρήσεων να διαχειρίζονται τέτοιου είδους δεδομένα προς όφελός τους.

Πέρα όμως από αυτά υπάρχει και κάτι άλλο που θα κάνει το επάγγελμα του πωλητή να μεσουρανεί για πάντα. Η εμπιστοσύνη η οποία είναι η προϋπόθεση οποιασδήποτε συναλλαγής. Για να «χτιστεί» η εμπιστοσύνη απαιτούνται προσωπικές σχέσεις οι οποίες χτίζονται με προσωπική επαφή.

Η τεχνητή νοημοσύνη στην προκειμένη περίπτωση απλώς θα βοηθήσει την καθημερινότητα των πωλητών σε ότι αφορά τις διαδικαστικές πλευρές του επαγγέλματος.

Σαν επίλογο σε όλα τα παραπάνω, παραθέτουμε την εκτίμηση του Search Engine Journal σύμφωνα με την οποία τα ποσοστά αντικατάστασης των παραπάνω επαγγελματικών κατηγοριών κυμαίνονται από 10-40%.

 

Στην εκτός του marketing καθημερινότητα υπάρχουν και άλλα επαγγέλματα που μπορεί να επηρεαστούν, λιγότερο ή περισσότερο, από τις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης, για παράδειγμα οι γιατροί, οι νομικοί, οι εκπαιδευτικοί αλλά ας αφήσουμε άλλους να τα αναλύσουν.

Η τεχνητή νοημοσύνη θα αναδιαμορφώσει τον επαγγελματικό χάρτη αλλά προς το παρόν ας αισιοδοξήσουμε κρατώντας το ότι πολλά από τα επαγγέλματα του μέλλοντος δεν τα έχουμε σκεφτεί ακόμα και ότι οι εργαζόμενοι του μέλλοντος θα αλλάξουν πολλές φορές επάγγελμα στην καριέρα τους.

 

Πηγή εικόνων: Monday Morning Economist, Evening Standard, The emotion machine

Facebook
Twitter
LinkedIn

Τελευταία Άρθρα

   Χρόνος ανάγνωσης: 1 λεπτόΑς ρίξουμε μια ματιά στο πως η Google επεξεργάζεται τις αναζητήσεις μας. Κατ’ αρχάς, η Google έχει ως στόχο να παρέχει

17 Απριλίου, 2024

Το πιο γνωστό ελληνικό βιβλίο για κερδοφόρα E-Shops