A/B testing: Τι είναι και πού εφαρμόζεται

   Χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά

Το Α/Β testing είναι μια τεχνική κατά την οποία δοκιμάζονται διάφορες εκδοχές μιας digital marketing στρατηγικής για να αποφασιστεί ποιά αποδίδει περισσότερο. Μια ομάδα δειγμάτων χρηστών, συνήθως τυχαία, λαμβάνει μια έκδοση ενός προϊόντος ή μιας καμπάνιας, ενώ μια άλλη ομάδα λαμβάνει την άλλη έκδοση. Μέσα από τη σύγκριση της απόδοσης των δύο εκδόσεων, προσδιορίζεται ποια έκδοση είναι πιο αποτελεσματική. Οι δοκιμές A/B testing χρησιμοποιούνται στους τομείς του marketing, της ανάπτυξης προϊόντων, της δημιουργίας ιστοσελίδων και άλλους. Ας μάθουμε παρακάτω περισσότερα για το τι είναι το A/B testing, πού και πώς εφαρμόζεται, και ποία είναι τα πλεονεκτήματά του.

Τι είναι το A/B testing;

Το A/B testing είναι μια μέθοδος σύγκρισης δύο εκδόσεων ενός προϊόντος, μιας υπηρεσίας ή μιας καμπάνιας marketing, για να προσδιοριστεί ποια από αυτές είναι η πιο αποδοτική. Πρόκειται για ένα πείραμα, στο οποίο διαφορετικές εκδοχές μιας σελίδας εμφανίζονται τυχαία σε χρήστες, και έπειτα ακολουθεί στατιστική ανάλυση για να προσδιοριστεί η εκδοχή που έχει την καλύτερη απόδοση για έναν δεδομένο στόχο. 

Μπορεί να γίνει αρκετά χρήσιμο σε email marketing, στην αύξηση του conversion rate, δηλαδή του ποσοστού μετατροπής, στον σχεδιασμό ενός προϊόντος, ακόμη και στην εμφάνιση μιας ιστοσελίδας ή ενός cta button.

Πώς λειτουργεί το A/B Testing;

Το πρώτο βήμα για ένα επιτυχημένο A/B testing είναι ο καθορισμός ενός ξεκάθαρου στόχου. Είναι η αύξηση των πωλήσεων; Τα περισσότερα sign-ups ή downloads; Θα πρέπει να είναι ξεκάθαρος για να έχετε μια εικόνα στο τι θα δοκιμάσετε. Αφού αποφασίσεις ποιο στοιχείο θέλεις να τεστάρεις, έρχεται η ώρα για τη δημιουργία των παραλλαγών της σελίδας και τη δημιουργία του πειράματος.

Για αξιόπιστα και χρήσιμα αποτελέσματα, θα πρέπει να δώσετε προσοχή στα εξής:

Επαρκής επισκεψιμότητα

Αν η σελίδα σας δεν έχει αρκετούς επισκέπτες, το δείγμα θα είναι πολύ μικρό για να βγάλεις ασφαλή συμπεράσματα. Το A/B testing βασίζεται στα δεδομένα, και τα δεδομένα χρειάζονται όγκο. Σκεφτείτε το σαν μια έρευνα που κάνατε στο πανεπιστήμιο. Χρειάζεστε αρκετά άτομα να σας βοηθήσουν για μια επιτυχημένη εργασία.

Ξεκάθαρες διαφοροποιήσεις

Οι παραλλαγές της σελίδας θα πρέπει να διαφέρουν σε ουσιαστικά σημεία, όχι σε ασήμαντες λεπτομέρειες. Στόχος είναι να καταλάβετε ποια αλλαγή πραγματικά επηρεάζει τη συμπεριφορά του χρήστη.

Έμφαση στον στόχο

Μην προσπαθείτε να τεστάρετε τα πάντα ταυτόχρονα. Αν, για παράδειγμα, θέλετε να αυξήσετε τις εγγραφές στο newsletter σας, δεν έχει νόημα να πειραματιστείτε με το footer της αρχικής σελίδας. Εστιάστε στις landing pages ή στα pop-ups που σχετίζονται άμεσα με τον στόχο σας.

Αναμονή και αντικειμενικότητα

Το A/B testing θέλει χρόνο, συνέπεια και ρεαλιστική αποτίμηση των αποτελεσμάτων. Αφήστε τα δεδομένα να μιλήσουν και εμπιστευτείτε τα νούμερα. Δοκιμάστε για λίγο καιρό και το αποτέλεσμα θα σας ανταμείψει.

Ποια είναι τα βασικά βήματα ενός A/B Testing;

Για να κατανοήσετε καλύτερα τη διαδικασία του A/B testing και να την εφαρμόσετε αποτελεσματικά στην επιχείρησή σας, ακολουθήστε τα παρακάτω βασικά βήματα:

  1. Ορισμός στόχου

Ποιος είναι ο στόχος σας; Θέλετε να αυξήσετε τις πωλήσεις, να πετύχετε περισσότερα sign-ups ή να ενισχύσετε το engagement με τους χρήστες σας; Καθορίστε με σαφήνεια τον σκοπό του τεστ πριν προχωρήσετε.

  1. Δημιουργία παραλλαγών

Δημιουργήστε δύο διαφορετικές εκδοχές της ίδιας σελίδας (Version A και Version B) αλλάζοντας επιλεγμένα στοιχεία, όπως:

  • Τα χρώματα
  • Τα CTA κουμπιά
  • Τους τίτλους
  • Τις εικόνες ή τα βίντεο
  • Τη δομή και τη διάταξη του περιεχομένου
  1. Διανομή του traffic

Μοιράστε το κοινό σας τυχαία στις δύο εκδοχές, εξασφαλίζοντας ισόποση κατανομή. Φροντίστε οι συνθήκες να είναι ίδιες για όλους, ώστε το αποτέλεσμα να είναι αξιόπιστο.

  1. Συλλογή δεδομένων

Παρακολουθήστε τις επιδόσεις κάθε εκδοχής με εργαλεία όπως τα Google Analytics, Optimizely, VWO ή , για να συγκεντρώσετε ποσοτικά δεδομένα.

  1. Ανάλυση αποτελεσμάτων

Συγκρίνετε τις επιδόσεις με βάση τους δείκτες που έχετε ορίσει (KPIs) και εντοπίστε ποια εκδοχή αποδίδει καλύτερα ως προς τον στόχο σας.

  1. Λήψη απόφασης

Επιλέξτε τη νικήτρια παραλλαγή και εφαρμόστε την ως το νέο baseline της σελίδας ή χρησιμοποιήστε την ως σημείο εκκίνησης για νέα tests και βελτιστοποιήσεις.

Παράδειγμα Α/Β testing

Ας υποθέσουμε ότι διαχειρίζεστε ένα eshop με ανδρικά αξεσουάρ και θέλετε να αυξήσετε τις προσθήκες προϊόντων στο καλάθι. Αποφασίζετε να κάνετε A/B testing στο CTA button στις σελίδες προϊόντων.

Version A: Κουμπί με κείμενο: “Αγοράστε τώρα” σε μαύρο χρώμα.

Version B: Κουμπί με κείμενο: “Μην το χάσετε!” σε έντονο πορτοκαλί.

Μετά από ένα διάστημα που θα έχετε ορίσει, όπως για παράδειγμα 2 εβδομάδες, η μια version θα εμφανίσει περισσότερα κλικς ή conversions. Ανάλογα με τα δεδομένα, κρατάτε την πιο αποτελεσματική version.

Πλεονεκτήματα του A/B testing

Το A/B testing βοηθά τις επιχειρήσεις να λαμβάνουν αποφάσεις βασισμένες σε δεδομένα, βελτιώνοντας την απόδοση των ιστοσελίδων και την εμπειρία του χρήστη.

1. Μεγαλύτερο engagement

Με τη δοκιμή διαφορετικών layouts, τίτλων ή περιεχομένου, μπορείτε να δείτε ποια εκδοχή κρατά περισσότερο τον επισκέπτη στη σελίδα σας και τον ενθαρρύνει να αλληλεπιδράσει.

2. Αύξηση conversions

Μικρές αλλαγές, όπως διαφορετικά CTA κείμενα ή χρώματα κουμπιών, μπορούν να οδηγήσουν σε περισσότερες αγορές ή εγγραφές.

3. Μείωση bounce rate

Βελτιστοποιώντας τα στοιχεία που απωθούν τον χρήστη, μπορείτε να κρατήσετε τους επισκέπτες περισσότερο στον ιστότοπό σας, αυξάνοντας τις πιθανότητες μετατροπής.

4. Λιγότερο ρίσκο στις αποφάσεις

Αντί να κάνετε μεγάλες αλλαγές στα τυφλά, μπορείτε να δοκιμάσετε πρώτα εναλλακτικές και να εφαρμόσετε μόνο εκείνες που φέρνουν καλύτερα αποτελέσματα.

Συνοψίζοντας, το A/B testing είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο για κάθε επιχείρηση που επιθυμεί να βελτιστοποιήσει την online παρουσία της και να αυξήσει τα conversions της με βάση πραγματικά δεδομένα. Αντί να στηρίζεστε στη διαίσθηση ή σε εικασίες, μπορείτε να δοκιμάζετε στοχευμένα διαφορετικές εκδοχές της σελίδας, του περιεχομένου ή των καμπανιών σας και να επενδύετε σε ό,τι αποδίδει καλύτερα. Με στρατηγική και συνέπεια, το A/B testing μπορεί να γίνει ο σύμμαχος σας στην αύξηση των πωλήσεων, τη βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη και τη μείωση του ρίσκου στις αποφάσεις σας.

Επικοινωνήστε μαζί μας για να σας βοηθήσουμε μέσα από το A/B testing να κάνετε τις κατάλληλες προσαρμογές στη σελίδα σας και να δείτε τα αποτελέσματα που επιθυμείτε!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Τελευταία Άρθρα

   Χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτάΤο Α/Β testing είναι μια τεχνική κατά την οποία δοκιμάζονται διάφορες εκδοχές μιας digital marketing στρατηγικής για να αποφασιστεί ποιά αποδίδει

30 Απριλίου, 2025

Το πιο γνωστό ελληνικό βιβλίο για κερδοφόρα E-Shops