Email marketing: Οδηγός και συμβουλές για αρχάριους

   Χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά

Το email marketing αποτελεί διαχρονικά μία από τις πιο διαδεδομένες μεθόδους του διαδικτυακού marketing.

Λογικό, αν αναλογιστεί κανείς ότι εξακολουθεί να αποτελεί μία σχετικά φθηνή και αξιόπιστη λύση στο marketing, ότι τα αποτελέσματά του είναι μετρήσιμα και το κυριότερο, ότι το email είναι κάτι διαχρονικό που το χρησιμοποιούμε όλοι, αφού αποτελεί τη διαδικτυακή μας “ταυτότητα” – δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε σχεδόν καμία ψηφιακή επικοινωνία χωρίς να έχουμε email.

email marketing

​Η άποψη δε, ότι “το email marketing έχει πεθάνει”, φαίνεται να μπαίνει στην ίδια κατηγορία με το ότι “το organic reach στο facebook έχει πεθάνει” και το τέρας του Λοχ Νες, επίσης: Πολλοί το υποστηρίζουν αλλά κανείς δεν το βλέπει να συμβαίνει. Πρόσφατη, μάλιστα, έρευνα του Salesforce Marketing Cloud αναφέρει ότι το 76% των marketers πιστεύει ότι το email marketing αποτελεί πυλώνα της επιχείρησής τους.

Τι είναι το email marketing

Το email marketing ή marketing ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ελληνιστί, αποτελεί μία μέθοδο άμεσου marketing που απευθύνεται σε ομάδα ατόμων που χρησιμοποιούν το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Με την ευρύτερη έννοια, κάθε email που αποστέλλεται σε έναν ενδεχόμενο ή υφιστάμενο πελάτη, μπορεί να θεωρηθεί email marketing.

Σε γενικές γραμμές το email marketing μπορεί να χωριστεί στα εξής είδη:

  • Τα Newsletters, που αποτελούν ενημερωτικά email, τα οποία αποστέλλονται σε συνδρομητές οι οποίοι έχουν ζητήσει να τα λαμβάνουν και συνήθως έχουν ως στόχο το brand awareness.
  • Τα email συναλλαγών ή transactional emails, τα οποία αποστέλλονται ύστερα από συγκεκριμένες ενέργειες πελατών, για παράδειγμα προκειμένου να επιβεβαιωθεί μία συναλλαγή. Ωστόσο, δεδομένου ότι έχουν αρκετά υψηλό Open Rate, συχνά οι marketers τα εκμεταλλεύονται προκειμένου να προωθήσουν τις πωλήσεις.
  • Τα άμεσα emails ή direct emails, τα οποία χρησιμοποιούνται προκειμένου να ενημερώσουν τους πελάτες ή ενδεχόμενους πελάτες για νέα προϊόντα και ειδικές προσφορές.

Δείτε τα βασικά που πρέπει να γνωρίζετε για να δημιουργήσετε μία επιτυχημένη email καμπάνια.

Βασικές ορολογίες για το email marketing:

Open Rate: Το ποσοστό των παραληπτών που άνοιξε το email σας.

CTR : Το Click-through-rate αποτελεί το ποσοστό των ατόμων που έκαναν click δια των ατόμων που άνοιξαν το email σας.

CTA : Το Call-to-action αποτελεί μία “εντολή” προς τους χρήστες στους οποίους απευθύνεστε και με την οποία τους ζητάτε να προβούν σε μία επιθυμητή ενέργεια, όπως μία πώληση, ένα τηλεφώνημα, ένα download (π.χ. “Αποκτήστε το τώρα”).

Conversion Rate : Είναι ένας από τους πιο σημαντικούς δείκτες μέτρησης της επιτυχίας της καμπάνιας σας αφού αποτελεί το ποσοστό των παραληπτών που ανταποκρίθηκαν στο Call-to-action σας.

Unsubscribe : Το Unsubscribe ή Opt-out αφορά στους παραλήπτες που επιλέγουν να μην λαμβάνουν πλέον τα email σας.

CPM : Αποτελεί το πόσο σας κόστισε να αποστείλετε 1.000 email.

Bounce Rate : Αποτελεί το ποσοστό των email που δεν παραδόθηκαν στα εισερχόμενα των παραληπτών για κάποιο λόγο, π.χ. επειδή η διεύθυνση email είναι λανθασμένη.

Spam : Ένα από τα βασικά που πρέπει να προσέξετε στις email καμπάνιες σας είναι να μην “σπαμάρετε”, δηλαδή τα email σας να μην καταλήγουν στα “Ανεπιθύμητα”.

Δημιουργήστε τη λίστα παραληπτών σας

Σε μία εποχή που επικρατεί χάος από διαφημίσεις στο διαδίκτυο και στα social media, το email είναι για τους χρήστες κάτι σαν το “σπίτι” τους: Πρέπει να σας δώσουν την άδεια για να μπείτε στα εισερχόμενά τους. Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό το πώς έφτασαν στα χέρια σας τα email τους. Αν τα πήρατε χωρίς την άδειά τους, τότε πιθανότατα αργά ή γρήγορα θα καταλήξετε στα Ανεπιθύμητα (spam) ή στον Κάδο απορριμάτων ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν και νόμιμες κυρώσεις.

Αντίθετα, όσο πιο ξεκάθαροι είστε ως προς το τι θα κερδίσουν οι χρήστες αν σας δώσουν το email τους, τόσο πιο πιθανό είναι να έχετε ένα καλό Open Rate. Έτσι, στο στάδιο που τους ζητάτε τα στοιχεία τους καλό θα είναι να είστε όσο το δυνατόν περισσότερο επεξηγηματικοί: Θα τους σπαμάρετε; Πόσο συχνά θα λαμβάνουν τα email σας; Θα είναι σχετικά με τα ενδιαφέροντά τους; Τι θα κερδίσουν;

Βρείτε τη θεματολογία

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε το βασικό θέμα του email σας πριν οργανώσετε μία αποστολή. Συχνά οι marketers εστιάζουν στο Open Rate και χάνουν το “δέντρο” που είναι ο τελικός σας στόχος, να κάνουν δηλαδή click και στη συνέχεια να ανταποκριθούν στο Call-to-action. Αν το θέμα του email σας δεν συνάδει με το περιεχόμενό του, τότε η προσπάθειά σας θα πάει χαμένη. Ακόμα κι αν το περιεχόμενό σας είναι άψογο και ενδιαφέρον, ο κόσμος πιθανότητα δεν θα ασχοληθεί περαιτέρω αν το θέμα σας είναι παραπλανητικό.

Επιλέξτε με προσοχή το θέμα (subject line)

Πίσω από κάθε επιτυχημένη email καμπάνια κρύβεται ένα προσεγμένο θέμα. Το subject line είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας τόσο για το Open Rate σας όσο και για τα clicks και τα conversions. Ακολουθήστε τις παρακάτω συμβουλές για να μην καταλήξουν τα ηλεκτρονικά σας μηνύματα στον κάδο αχρήστων.

Σχετικότητα και “ειλικρίνεια”

Είναι λάθος να αφήσετε να εννοηθεί μία ιδέα που είναι λανθασμένη ή παραπλανητική. Αν στο θέμα σας αναφέρετε “Τριήμερα για του Αγίου Πνεύματος από 10€”, τότε πρέπει να παρουσιάσετε αυτό ακριβώς. Θα πρέπει να είστε συγκεκριμένοι, προκειμένου να γνωρίζει ο παραλήπτης τι είναι αυτό που του τάζετε και να το κάνετε πραγματικότητα. Προσπαθήστε να είστε σύντομοι και περιεκτικοί.

Το δόλωμα

Δώστε στους παραλήπτες σας έναν λόγο να κάνουν click. Τι κάνει το email σας τόσο μοναδικό για να το ανοίξει κάποιος; Έχετε μόλις λίγα δευτερόλεπτα για να τραβήξετε την προσοχή τους. Μία προσφορά ή ένα σχετικό με τα ενδιαφέροντα των παραληπτών σας και χρήσιμο περιεχόμενο που έχει αναφερθεί στο θέμα θα προσελκύσει την περιέργειά τους. Αντίθετα δύσκολα οι αναγνώστες θα κάνουν click σε κάτι πολύ καλό για να είναι αληθινό.

Προσπαθήστε να περιγράψετε τι θα κερδίσουν οι παραλήπτες σας με ένα Call to Action και να δημιουργήσετε συναισθήματα όπως περιέργεια, επείγουσα ανάγκη, φόβος κτλ. Για παράδειγμα, ένα θέμα όπως “Επωφεληθείτε από εκπτώσεις 25% σε όλες τις κάλτσες μας” παρουσιάζει σαφώς το όφελος. Ένα θέμα όπως “Μόνο για σήμερα – Εκπτώσεις 25% σε όλες τις κάλτσες” είναι ακόμα καλύτερο καθώς ενέχει και το συναίσθημα της αμεσότητας αλλά και της περιέργειας του αναγνώστη να κάνει click στο site σας. Προσπαθήστε να μην κάνετε το subject “μακρινάρι” αλλά να συμπεριλάβετε 30-50 χαρακτήρες το πολύ.

Κάντε δοκιμές

Ο μόνος τρόπος για να ανακαλύψετε τι πραγματικά “πιάνει” με τη λίστα παραληπτών σας είναι να τα τεστάρετε. Όλες οι απορίες που έχετε σχετικά με το θέμα σας θα λυθούν αν κάνετε δοκιμές. Πριν καταλήξετε στα Subjects που θα δοκιμάσετε κάντε στους εαυτούς σας τις παρακάτω ερωτήσεις:

  • Να συμπεριλάβω μία ερώτηση;
  • Να απευθυνθώ στον παραλήπτη συμπεριλαμβάνοντας το όνομά του ή το όνομα της εταιρείας του;
  • Ποιο είναι το κατάλληλο μέγεθος του subject;
  • Να βάλω τιμή στο θέμα του email μου;

​​Το περιεχόμενο θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το CTR σας

Όπως ξεκαθαρίσαμε παραπάνω, η βασική παράμετρος για να κρίνει ένας παραλήπτης ότι ένα email είναι “κακό” είναι να μην θυμάται να το ζήτησε. Από την άλλη, το περιεχόμενο ενός email διαφέρει κατά περίπτωση. Ανεξάρτητα όμως από το είδος της επιχείρησής σας και τους στόχους σας μπορείτε να λάβετε υπόψιν τις παρακάτω συμβουλές:

Το design θα πρέπει να ταιριάζει με την μπράντα σας

Εάν χρησιμοποιείτε ένα έτοιμο template, προσπαθήστε να το προσαρμόσετε ώστε να ταιριάζει με το λογότυπο και τα χρώματα της εταιρείας σας. Με αυτόν τον τρόπο οι αναγνώστες σας θα αισθανθούν πιο οικεία από την πρώτη στιγμή.

Κάντε το ευανάγνωστο

Οι συνδρομητές σας είναι πολυάσχολοι άνθρωποι που λαμβάνουν πολλά e-mail και δεν πρόκειται να έχουν την αμέριστη προσοχή σας. Αν έχετε μεγάλο περιεχόμενο, σπάστε το σε σύντομες παραγράφους και συμπεριλάβετε ένα “διαβάστε περισσότερα” link. Μπορείτε επίσης να συμπεριλάβετε εικόνες ή εικονίδια.

Mobile-friendly

Όπως έχουμε τονίσει και σε προηγούμενα άρθρα, όλο και περισσότεροι χρήστες επιλέγουν το κινητό τους για να χρησιμοποιήσουν το διαδίκτυο. Συγκεκριμένα, περισσότερα από τα μισά από τα email που αποστέλλονται, ανοίγονται από κινητά. Έτσι, όπως ισχύει για το site σας, έτσι και το email σας θα πρέπει να είναι mobile-friendly.

Σχετικό περιεχόμενο

Προσπαθήστε το περιεχόμενο του email σας να είναι σχετικό με τα ενδιαφέροντα των παραληπτών τους. Είναι λογικό τα προσωποποιημένα email να είναι και πιο επιτυχημένα. Ιδανικά, ζητήστε από τους χρήστες σας να δηλώσουν τα ενδιαφέροντά τους πριν εγγραφούν στο newsletter σας. Το Asos για παράδειγμα ζητάει να μάθει αν θέλετε να λαμβάνετε ενημερώσεις για ανδρικά ή γυναικεία προϊόντα.

Μία επίσης επιτυχημένη τεχνική είναι το localization. Αν για παράδειγμα έχετε διαδικτυακό κατάστημα, μπορείτε να δημιουργήσετε μία εκστρατεία μόνο για τους πελάτες που μένουν σε μία συγκεκριμένη περιοχή.

Ένα παρόμοιο παράδειγμα είναι το παρακάτω από το Amazon, που αποτελεί πρότυπο στις email καμπάνιες. Το συγκεκριμένο email, που ζητά από τους παραλήπτες να βαθμολογήσουν ένα βιβλίο, έχει σταλεί μόνο σε όσους προέβησαν στην αγορά του συγκεκριμένου βιβλίου.

Το παράδειγμα του BuzzFeed

Ένα από τα sites που κάνουν πολύ καλή δουλειά στα Newsletters τους είναι το Buzzfeed. Στην φόρμα εγγραφής, ο χρήστης μπορεί να επιλέξει τα ενδιαφέροντά του ώστε να λαμβάνει ενημερώσεις για συγκεκριμένα θέματα, ενώ στην περιγραφή αναφέρεται η συχνότητα με την οποία θα αποστέλλονται.

Τα Subject lines είναι πάντα καλογραμμένα, όπως και το κείμενο προεπισκόπησης (preview text), το οποίο συνήθως ταιριάζει με το θέμα. Είναι πάντα σύντομα και πιασάρικα και το κείμενο προεπισκόπησης ταιριάζει σχεδόν πάντα με το θέμα. Για παράδειγμα αν στο θέμα υπάρχει μια ερώτηση, στο preview text υπάρχει μέρος της απάντησης ενώ όταν πρόκειται για κατάφαση, το κείμενο φαίνεται να αποτελεί τη φυσική συνέχεια του θέματος.

Όταν ανοίγεις το email, το κείμενο εξακολουθεί να είναι πιασάρικο, όπως και το περιεχόμενο του site. Ενώ, είτε φαίνεται η εικόνα, είτε όχι, το κείμενο εξακολουθεί να στέκει θαυμάσια.

  • Χωρίς εικόνες (με alt text)
  • Με εικόνες
  • Και φυσικά κάθε Newsletter διαβάζεται και από κινητό

Οδηγίες για να μην καταλήξετε στα spam

  • Μην χρησιμοποιείτε ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες. Τα πεδία “From,” “To,” “Reply-To,” και πληροφορίες όπως το domain name και η διεύθυνση email σας θα πρέπει να είναι ακριβή. Ακόμη, το θέμα του email σας θα πρέπει να είναι αντιπροσωπευτικό του περιεχόμενού του.
  • Το email σας θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει την ταχυδρομική σας διεύθυνση.
  • Οι παραλήπτες σας θα πρέπει να έχουν την επιλογή να διαγραφούν από τις λίστες σας ανά πάσα στιγμή. Δώστε στους παραλήπτες σας τη δυνατότητα για Unsubscribe σε εμφανές σημείο στο email σας και ανταποκριθείτε εγκαίρως στο αίτημά τους.
  • Αν έχετε δημιουργήσει ένα email τύπου HTML θα πρέπει να το συνοδεύσετε και με Plain Text, δηλαδή εκδοχή του email με απλό κείμενο.
  • Μην χρησιμοποιείτε πολλά κεφαλαία, πολλά θαυμαστικά, έντονα χρώματα και κώδικα που περιλαμβάνει ασάφειες.
  • Τεστάρετε το email σας σε δικούς σας λογαριασμούς πριν το στείλετε για να διασφαλίσετε ότι δεν πηγαίνει στα spam.
  • Αποφύγετε τα attachment και τις μεγάλες εικόνες.
  • Αποφύγετε λέξεις όπως το free και το δωρεάν και γενικά ότι έχει να κάνει με προσφορές, δώρα, υποσχέσεις.
  • Εξετάστε τεχνικούς παράγοντες με το https://www.mail-tester.com/

 

Συντάκτης: Μαρία Κρητικού

Facebook
Twitter
LinkedIn

Τελευταία Άρθρα

   Χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτάΔείτε πως θα απευθυνθείτε σε επαγγελματικό ακροατήριο μέσω του Facebook και μάλιστα με πολύ μικρότερο κόστος σε σχέση με αυτό του

1 Μαΐου, 2024

Το πιο γνωστό ελληνικό βιβλίο για κερδοφόρα E-Shops