Τι σχέση έχει η γενιά Ζ με τα social media;

   Χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά

Το τελευταίο διάστημα η συζήτηση έχει στραφεί αρκετά γύρω από την Gen Z ή τη γενιά Ζ στα ελληνικά. Κάτι με τις εκλογές, κάτι με την κατανάλωση κοινωνικών μέσων και ΜΜΕ, κάτι με τις δουλειές που κάνουν, η γενιά Z είναι στο προσκήνιο. Και λογικό αφού αποτελεί ένα πολύ δυναμικό κομμάτι της κοινωνίας, τόσο οικονομικά όσο και κοινωνικά.

Η γενιά Ζ έχει γεννηθεί μεταξύ των ετών 1997-2012, έχει δηλαδή γεννηθεί με internet, smartphones, social media και έχει ζήσει οικονομική κρίση και πανδημία. Όλες αυτές οι προσλαμβάνουσες έχουν δημιουργήσει μια γενιά καταναλωτών με πολύ διαφορετική συμπεριφορά από αυτή που μπορούσαν να προβλέψουν οι marketers, οι οποίοι βλέπουν τους κανόνες που ήξεραν να ανατρέπονται. Αυτό ισχύει λιγότερο για τους γεννημένους κοντά στο 1997 και περισσότερο για αυτούς που έχουν γεννηθεί πιο κοντά στο 2012.

Ωστόσο επειδή τίποτα δεν μένει αχαρτογράφητο στο marketing, η δουλειά του marketer είναι να γνωρίσει αυτή την ομάδα καταναλωτών και να αποκωδικοποιήσει τη συμπεριφορά της.

Τι χαρακτηριστικό έχει η γενιά Ζ

Ας γνωρίσουμε λίγο καλύτερα αυτή τη γενιά. Ο πυρήνας της είναι 17-26 ετών πράγμα που σημαίνει ότι οι περισσότεροι ζουν ακόμα με τις οικογένειές τους. Έτσι, ζουν απαλλαγμένοι από έξοδα όπως το ενοίκιο, οι λογαριασμοί και τα τρόφιμα, και κατά συνέπεια τα χρήματά τους δαπανώνται σε πιο προσωπικά έξοδα.

Τα social media είναι συνυφασμένα με την καθημερινότητά τους αφού περνούν σε αυτά από 4-6 ώρες ημερησίως (ναι, είναι αυτοί που σκοντάφτουν σε δέντρα και ανθρώπους γιατί κοιτούν μονίμως μία οθόνη). Οι αγαπημένες τους πλατφόρμες είναι το YouTube, το Instagram, το TikTok και το Snapchat (το τελευταίο όχι ιδιαίτερα στην Ελλάδα αλλά μην ξεχνάμε ότι οι αγορά πλέον είναι μία, η παγκόσμια).

Πηγή εικόνας: digitalmarketingcommunity.com

Οι έρευνες λένε, ότι το 80% των ατόμων που αποτελούν τη γενιά Ζ έχει αγοράσει κάτι που είδε στα social media (εδώ έχουν αγοράσει και οι μεγαλύτερες γενιές…).

Μία από τις πιο χαρακτηριστικές τους συμπεριφορές είναι ότι αποφεύγουν να καταναλώνουν από επιχειρήσεις που έχουν διαφορετικές αξίες από τους ίδιους.

Σε ότι αφορά τις αγορές τους, τα πράγματα είναι κάπως μπερδεμένα. Τους εξυπηρετεί ή καλύτερα τους βολεύει το e-shopping (το οποίο κυρίως προτιμούν) αλλά θεωρούν «εμπειρία ζωής» τα ψώνια στα φυσικά καταστήματα. Φυσικά, ως συνέπεια, εκτιμούν και την αμεσότητα του φυσικού καταστήματος, δηλαδή το «πληρώνω-παίρνω χωρίς να χρειάζεται να περιμένω τον courier».

Άρα καταλαβαίνουμε ότι όσον αφορά τις αγορές τους απαιτείται ολιστική προσέγγιση, δηλαδή συνδυασμό του online με το offline.

Ωραία, μάθαμε που τους βρίσκουμε, ας μάθουμε και το τι πρέπει να κάνουμε για να συνδεθούμε μαζί τους και τι είναι αυτό που τους απομακρύνει από την οθόνη και τους στέλνει στα καταστήματα.

 

Παρακάτω θα δούμε πέντε προτάσεις για να συνδεθούμε επιτυχώς μαζί τους στα social media και να καταλάβουμε επιτέλους τον τρόπο που σκέφτονται.

Πηγή εικόνας: pexels.com

Πέντε προτάσεις επιτυχημένης σύνδεσης με την GenZ

1.Συνεργασία με δημιουργούς

Για την GenZ οι influencer, έτσι όπως τους ξέρουμε, είναι ξεπερασμένοι, είναι όπως λένε της περασμένης δεκαετίας. Τώρα τους λέμε creators και διαφέρουν από τους influencers ως προς την πρωτοτυπία και την αυθεντικότητα. Για αυτό και βλέπουμε τόσα accounts, ειδικά στο Tik Tok, να γίνονται τεράστιες επιτυχίες, με χιλιάδες ή και εκατομμύρια followers σε λίγους μόνο μήνες.

Οι creators έχουν επιτυχία γιατί δεν προωθούν απλώς ένα προϊόν, δείχνουν να το κατέχουν. Είναι σαν να μας μιλάει ένας φίλος μας. Σε αυτές τις περιπτώσεις, συχνά το προϊόν δεν πρωταγωνιστεί, απλά υπάρχει κάπου ως λεπτομέρεια μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο.

2.Η online persona της μάρκας

Στην απομάκρυνση από τους influencer οι μάρκες μετατρέπονται σε influencer προς όφελός τους. Έτσι δημιουργείται το πρόσωπο και ο χαρακτήρας της μάρκας. Αυτό μπορεί να γίνει και διαμέσου ενός creator. Έχουμε παραδείγματα όπου η μάρκα και ο δημιουργός γίνονται ένα και άλλα όπου ένας τρίτος χαρακτήρας ή μία μασκότ γίνεται η φωνή της μάρκας. Και οι δύο πρακτικές έχουν απτά οφέλη στην επικοινωνία με τη γενιά Ζ.

3.Εστίαση στο engagement και όχι στους followers

Και τώρα η πικρή αλήθεια: η γενιά Ζ δεν δείχνει πίστη σε μάρκες, τόση όση οι προηγούμενες γενιές.

Στα social media για παράδειγμα προτιμούν τα προτεινόμενα (TikTok For You, Instagram Discover, YouTube Recommended) για να ανακαλύπτουν συνεχώς καινούρια πράγματα. Προτιμούν τα μεμονωμένα ποστ από το να παρακολουθούν πιστά ένα προφίλ.

Αυτό μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για τοπικές επιχειρήσεις ώστε να δημιουργήσουν αξία και να καταφέρουν να χτίσουν πιο προσωπικές σχέσεις, μέσω του engagement.

4.Μην αγνοείτε τα trends

Το viral περιεχόμενο δεν χάνει την αξία του, το αντίθετο μάλιστα. Κάντε τα trends να λειτουργήσουν προς όφελός σας «καβαλώντας» το κύμα τους. Έτσι, θα δείξετε ότι είστε «μέσα στα πράγματα» και θα δημιουργήσετε θετικούς συνειρμούς. Για να το πετύχετε αυτό θα χρειαστεί να δράσετε γρήγορα για να μην αφήσετε το «κύμα» να πέσει.

Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι θα κάνετε κάποιες εκπτώσεις στην αισθητική αλλά πλατφόρμες όπως το Tik Tok είναι δεκτικές στην απλότητα.

5.Βελτιώστε το Google My Business προφίλ σας

Ας υποθέσουμε ότι έχετε καταφέρει να χτίσετε ένα δέσιμο με τη γενιά Ζ, τέτοιο που να την προσελκύει αγοραστικά.

Σε τοπικό επίπεδο, η καταναλωτική τους εμπειρία τους ξεκινά με το άνοιγμα ενός νέου tab στην οθόνη τους για να αναζητήσουν την μάρκα σας. Και κατά πάσα πιθανότητα αυτό θα το κάνουν μέσω Google. Και για αυτό το προφίλ σας στο Google My Business πρέπει να είναι ενημερωμένο και πλήρες. Διότι:

  • 47% της γενιάς Z λέει ότι πολύ συχνά χρησιμοποιεί την αναζήτηση του Google Search και τους χάρτες για να βρει πληροφορίες για επιχειρήσεις στην περιοχή τους.
  • 65% των πληροφοριών που έχουν αναζητηθεί πιο συχνά αφορούν καταχωρήσεις επιχειρήσεων και συγκεκριμένα αναζητούν τη διεύθυνση, τις ώρες λειτουργίας, τις κριτικές και την ιστοσελίδα.
  • 68% της γενιάς Ζ κάνει τέτοιου είδους έρευνες αρκετές φορές την ημέρα.
  • 65% της γενιάς Ζ προτίθεται να οδηγήσει το πολύ μέχρι 15 χιλιόμετρα για να βρει συγκεκριμένα προϊόντα ή υπηρεσίες.

Και βέβαια, πέρα από τις παραπάνω αναφερθείσες πληροφορίες, ένα πλήρως ενημερωμένο Google My Business προφίλ, καλό είναι να περιλαμβάνει οδηγίες για GPS, τρόπους πληρωμής και τα highlights του καταστήματος.

Διαβάζοντας τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι η επικοινωνία με τη γενιά Ζ ισορροπεί ανάμεσα στην προσαρμοστικότητα στο μέσο και στη συνέπεια στο περιεχόμενο για να έχει αποτελεσματικό engagement. Απαιτεί έναν συνδυασμό online βελτιστοποίησης και τοπικής, φυσικής εμπειρίας για να μην χάσετε την αυτή τη μεγάλη καταναλωτική ομάδα.

 

Πηγή εικόνας προφίλ: dazed.com

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Τελευταία Άρθρα

   Χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτάΑς ξεκινήσουμε αποκρυπτογραφώντας το «ο» στο 4o. Το «ο» λοιπόν προκύπτει από το omni του omni-modal που σημαίνει με κάθε τρόπο.

23 Μαΐου, 2024

Το πιο γνωστό ελληνικό βιβλίο για κερδοφόρα E-Shops